OFF-SOKK, avagy miért nyaraláskor jön ki az összes nyavalyánk?

OFF-SOKK, avagy miért nyaraláskor jön ki az összes nyavalyánk?

és mit tegyél vezetőként, hogy a pihenésed ne rémálommal kezdődjön

…és most megnyomom az OFF gombot… és irány a pihenés!!!
Itt a nyaralás, a várva várt. Lekapcsolódunk a céges levelezésről, a leveleinkre a „Szabadságon vagyok, emileket nem fogadok”-tartalmú automatikus válasz megy.

Végre.1

De sokunknál mégsem a boldog semmittevés napjai kezdődnek. Migrénes fejfájás, összetört ébredés, kaparó torok, kiújuló allergia, gyomorpanaszok, influenza-szerű tünetek, lehangoltság… Feltöltődés helyett betegágy, élmények helyett a nyűglődés.

Ismerős? A fent leírt tünetegyüttest 2002-ben elsőként Adrian Vingerhoets és Maaike van Huijgevoort, két holland lélekgyógyász írta le, 2000 emberen végzett kutatás után. A jelenségnek neve is lett: nyaralási betegség (leisure sickness).

Lehet, hogy te is veszélyeztetett vagy? Igen, ha

  • a munkahelyeden tartósan magas / túl magas teljesítményt várnak el
  • húzós projekten dolgozol vagy több pozíciót töltesz be egyszerre
  • a munkád nem adja meg a feltöltődés lehetőségét
  • ha bármilyen ok miatt már csak robotnak vagy egy szükséges rossznak érzed a munkádat

ÉS Fokozottan veszélyeztetett vagy, ha emellett

  • kevés a barátokkal, családdal töltött minőségi, boldogságot adó időtöltés
  • nincs évközbeni kikapcsolódást adó hobbid, önkéntes tevékenységed
  • nem végzel rendszeresen állóképességet növelő sportot (pl. futás) vagy ellazulást segítő tevékenységet (pl. jóga, meditáció)
  • rosszul vagy keveset tudsz aludni

Van viszont jó hír is, akár közvetlenül nyaralás előtt is tehetsz érte, hogy elkerüld a csapdát, amelyet akaratlanul állítunk magunknak. Értsd meg először az okait.

Miért töltjük betegen a nyaralásunk első napjait?

A kulcsszó: a stressz. Munkánk során teljesen természetes, hogy stressz alá is kerülünk: valamiért jobban kell figyelnünk, „be kell dobni” magunkat, félre kell tenni a létfenntartáshoz szükséges életfunkcióinkat (pl. éhség, fáradság). Ilyenkor az adrenalin a teljes anyagcserénket csúcsra pörgeti, így adja a plusz energiaforrást és erősíti a stressz alatt az immunrendszerünket. Ezért nem betegszünk meg munkaidőben a húzós időszakokban. A másik hormon, ami ilyenkor beindul, a kortizol. Ez a mellékvesében termelődő anyag az agy fokozott működéséhez szükséges glükóz felszabadulását és célzottan az agyba irányítását segíti. Emellett csökkenti a fájdalomérzetet és féken tartja a test védekező erőit. Igazi csőlátású teljesítőgéppé tesz bennünket.

Itt kezdődik a magyarázat a nyaralásbetegségre. Amikor a kiváltó okok megszűnnek, az adrenalin termelés (ami erősíti az immunrendszert) gyorsan leáll. De kortizol még ott kering bennünk, ami „félreteszi” a védekezőrendszert. Ráadásul az előző hetekben kimerítettük szervezetünk tartalékait, hiszen a stressz alatt folyamatosan a „használd fel, ami van” parancs szerint működött. Ott állunk legyengült immunrendszerrel és az addig elnyomott betegségek rögtön kitörnek rajtunk.

Ez az „Off-sokk”, vagyis a hirtelen stresszmentesség miatt kitörő hormonális káosz.

A testünk számára a hosszú stressz utáni hirtelen leállás olyan, mintha egy nagyon megterhelő hosszú távú futás után rögtön csak eldőlnénk és táplálék nélkül feküdnénk. Bár erre lenne ingerenciánk, de ez begörcsölő izmokat, rosszullétet eredményez. Ehelyett ilyenkor percekig sétálni kell, fokozatosan pótolni a tápanyagot és csak később átadni magunkat a teljes pihenésnek.

2Az „Off-sokk” persze nemcsak nyaraláskor és munkahely miatt történhet. Sokaknál ez a levezetés nélküli hormonális túlpörgés okozza a hétvégi fejfájásokat vagy az éjszakai rosszulléteket. Ugyanez okozza a nagy projektek utáni sorozatos lebetegedéseket, vagy a nagy magánéleti „projektek” (költözés, esküvő, építkezés) utáni panaszokat.

 

Mit tudsz tenni, hogy a pihenésed ne egy rémálom legyen?

A testünk, így a tied is alapvetően az intenzív munka – ellazulás/feltöltődés üzemmódra van felkészülve, ezt tudják a hormonjaink is segíteni. Ezt a ritmust több módon is segíthetjük, ha a stressz intenzíven jelen van az életünkben:

  1. A stresszhormonok rendszeres levezetése
  2. Átváltás megtanulása
  3. Tudatos átvezetés a pihenésre

Az első kettő a stresszes időszak KÖZBEN segít. Nem engedi, hogy a stresszhormonjaink tartósan átvegyék az uralmat. A mozgás, a tudatos kikapcsolás, az elegendő alvás, az átváltást segítő technikák (pl. hazatérési rutinok) mind ehhez tartoznak, blogjainkban sokszor írtunk róluk.

És mit tehetünk a stresszes időszak UTÁN?

Ha kemény időszakot követően szeretnél egészséges nyaralást, láss neki az alábbiaknak:

1 héttel az indulás előtt:

Erősítsd meg az immunrendszeredet! Ellensúlyozd a kortizol immunrendszer-gyengítő hatását.

  • kezdjél fogyasztani extra adag c-vitamint, omega3 készítményeket, gyümölcsöket 3
  • táplálkozz kiegyensúlyozottan, minőségi reggelivel
  • aludj többet, ha tudsz J Az utolsó héten próbáld meg, hogy a minőségi alvást segítő szokásokat vetsz be

3 nappal az indulás előtt

Készülj fel a váltásra:

  • az indulás előtt legyen 1-3 napod az átállásra. Kényelmesebb tempó, nyugodt csomagolás
  • adj magadnak jó élményeket az utolsó napon a munkahelyen. Egy kis ajándék a többieknek, egy jó beszélgetés, tőled szokatlan pozitív visszajelzés a kollégának,, rend az asztalon…
  • próbálj nem maximalista lenni a készülődésben. A papírjaid legyenek meg, a többire pedig ott van… hiszen tudod! Ha valami itthon maradt, akkor is meg tudod oldani J
  • kezdd meg időben a készülődést. Írd össze, miket kell elintézned, megvenned és tervezd be az előző hetekre.

INDULÁSKOR

  • A szabadság elejét töltsd intenzíven – dolgozd ki magadból a stresszhormonokat

Tényleg az íróasztal mellől (ne adj’ isten: kemény tárgyalásról) estél be a nyaralásra? Akkor mindenképpen adjál a még benned dúló stresszhormonoknak tennivalót! Kezd a nyaralásodat valamilyen adrenalinélménnyel, legyen ez rafting, futás, túra, stégfelújítás a barátokkal, közös produkcióra felkészülés, önkénteskedés a kutyamenhelyen, kert rendberakása… bármi, ami feladatot ad a testednek, agyadnak. Fokozatosan lassulj le a semmittevősebb programok felé.

És még egy tanács: a szabadság legalább 10 napnál kezdődik. Még nyaralásbetegség nélkül is 3 nap, mire lelassulsz. Az utolsó 2 napban pedig már kezdesz visszaállni. Marad 5 nap. Ennyi neked is jár, igaz?

Szóval a kikapcsolódás is munkával jár, de ezt a munkát saját magadért érdemes elvégezned. Örömstresszekkel és teljes kikapcsolódással teli pihenést kívánunk, és ha most pihenni mész, akkor viszlát! Ne kattints sehova máshová még a blogjaink közé se!

0 Comments


Van véleménye? Ossza meg velünk!

Az emailcíme nem lesz látható.

Vélemény, hozzászólás?

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Szervezeti energiák by Ascon